In ander nieuws: ik heb een toneeltekst geschreven
Hoi. Ik maak best veel nieuw werk, maar het zijn niet altijd meer korte verhalen of bibberige illustraties. Wat heb ik dan wel, vandaag? Nou, een fragment uit mijn eerste toneeltekst! Inclusief keiharde namedropping! Denk aan ‘Fonds Podiumkunsten’, ‘Letterenfonds’ en ‘Hanneke Hendrix’. Verder heb ik ook nog steeds jeuk en een angstige inborst. Klik om verder te lezen. Of niet. Zie maar.
In mei 2023 ging ik van start met #NieuweStukken, een talentontwikkeltraject van het Fonds Podiumkunsten en het Letterenfonds. Ik deed mee namens Explore the North. Samen met mede-Liwwadder Preston Losack, met wie ik vele uren in de trein richting Amsterdam, Rotterdam en Den Haag doorbracht. We kregen workshops over schrijven voor toneel, bespraken tig toneelteksten en kregen feedback van een heuse beoordelingscommissie. (Ander hoogtepunt: mede-deelnemer Nabil Tkhidousset had een keer een heel lekker broodje mee tijdens de lunch. Preston en ik kregen allebei een stukje, als een soort eenden. Bedankt Nabil.)
Just do it scared
Parallel aan de workshopsreeks werkte iedere schrijver aan een eigen toneeltekst onder begeleiding van een coach. Mijn coach was Hanneke Hendrix. Misschien ken je haar van Bergharen, waar onlangs een auto nogal underwhelming in een sinkhole verdween. Of natuurlijk van boeken als De Verjaardagen, De Dyslectische Hartenclub, Aswoensdag en de podcast Ik Ken Iemand Die. Zo niet, zoek haar werk op. Doe het!!!11 NU!!! WEGWEZEN HIER!!!
Iedere maandagochtend belde ik met Hanneke over de voortgang van mijn toneeltekst, het schrijverschap an sich, hoe lastig het is om op ‘het proces’ te vertrouwen, welke fantastische boeken, series en toneelstukken er allemaal al bestaan en tienduizend andere zaken. En soms zei ze: ‘Ja – óf je gaat vandaag gewoon naar de HEMA voor een stuk taart’. Het was allemaal helpend en fijn en ik heb nu iets meer moed, als schrijver.
‘Gran Canaria, wie neemt ons mee?’
De titel van mijn toneeltekst is Gran Canaria, wie neemt ons mee? Het stuk speelt zich volledig af bij een bushalte in Grafhorst, waar twee wachtenden tegen wil en dank met elkaar in gesprek raken. Over platgedrukte krentenbollen, het verschil tussen regie en religie, roependen in de woestijn op Marktplaats, bussen als gebedsruimtes en – nou ja – het leven, als mens.
De beoordelingscommissie – bestaande uit Aram Adriaanse, Anna Maria Versloot, Thomas Verbogt en Enver Husicic – vond er het volgende van:
“De commissie constateert dat Nicole weinig woorden nodig heeft om haar personages van vlees en bloed te maken. (…) Daarnaast getuigt de tekst van een aangename humor die doet denken aan ‘Wachten op Godot’ van Samuel Beckett. (…) Ook bevat de tekst een fijn ritme. Het meanderende van de dialogen is overtuigend neergezet en de commissie merkt op dat er tussen de regels door heel veel te spelen valt voor de acteurs. De korte zinnetjes zitten vol gelaagdheid en bevatten een accurate timing.”
Voelt opschepperig. <enter GIRO 555 tune> Je kunt een kind wel uit de bible belt halen, maar hoe haal je de bible belt uit een kind?! <enter sudden metal drums> Maar het is wel godverdomde mooi eigenlijk!
Een stukje beleving
Goed. Het fragment. Op 16 februari vond de eindpresentatie van #NieuweStukken plaats in de Westerkerk, thuisbasis van Explore the North. Onder regie van Dionne Verwey brachten acteurs Boyd Grund, Krisjan Schellingerhout, Frances Capichel en Rosa Wekers het werk van alle deelnemende schrijvers tot leven.
Hieronder de registratie van mijn fragment:
Video: Jeroen van de Bovenkamp & Jurjen Jellema
Het gehele stuk duurt zo’n vijftig minuten. En er is verder nog geen plan mee, behalve dat het me leuk lijkt als een theatergezelschap ermee aan de slag gaat. Hoe een mens dat dan weer allemaal aanpakt, geen idee. Op Marktplaats zetten? Of mail maar als je zaken wilt doen ofzo: nicolefromthemountain@gmail.com
Tot slot nog meer namedropping, want het was echt een leuke regeling, en voor wat hoort wat:
De subsidieregeling#NieuweStukken ondersteunt beginnende schrijvers bij het schrijven en presenteren van nieuwe verhalen. Het Nederlands Letterenfonds en het Fonds Podiumkunsten voeren de regeling gezamenlijk uit. Daarbij wordt samengewerkt met partners die ervaring hebben met het produceren van theaterteksten en een aanvullend netwerk bieden. De betrokken organisaties zijn: Bijlmer Parktheater, El Hizjra, Explore the North, Filling the Gap, Mensen Zeggen Dingen, Poetry Circle en Theater Zuidplein.
Doei.
3 Comments
Beatrice Smith
May 13, 2017Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Jessica Alba
May 13, 2017Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Beatrice Smith
May 13, 2017Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.